goalkeeper logo
>
Login:
Hasło:
załóż nowe konto przypomnienie hasła
 zapamiętaj mnie
menu główne obozy bramkarskie futbolmaniacy artykuły Kącik trenera Sprzęt bramkarski Szkółki bramkarskie
Dodał: tbiegun | 2006-11-12 00:00

Odcinek 3: Jak ćwiczyć kiedy jesteś sam...

W dzisiejszym temacie chciałbym skupić się nad tym jak w najprostszy sposób trenować samemu. Niestety wielu bramkarzy w klubach niema osobnego trenera bramkarzy, a i często zdarza się, że drugi bramkarz to także nieosiągalne marzenie. Ale jeśli masz chociaż do dyspozycji jakąś ścianę albo mur to możesz mówić już o sporym szczęściu… ;) Co prawda z murem za wiele sobie nie pogadasz ani ściana nie podpowie ci jak wykonać pewne ćwiczenia, ale większość ćwiczeń które robi się z partnerem możesz wykonać zastępując go murem. Na przykład praca nóg, o której mówiliśmy w II odcinku: Rzucasz bądź kopiesz piłkę w kierunku muru (siła i wysokość zależy od ciebie), a następnie ustawiasz się odpowiednio na powracająca piłkę i starasz się ją złapać.

Przy pomocy muru możesz także pracować nad padami. W ramach rozgrzewki usiądź twarzą w stronę ściany w odległości około 5 metrów. Rzuć piłkę o mur tak, aby wracając do ciebie wracała na lewą stronę i w ten sposób kładąc się na lewo możesz popracować nad chwytem piłki zwracając uwagę na ustawienie ciała za piłką i obserwację jej zachowania podczas całej fazy chwytu. Możesz utrudnić nieco to ćwiczenie, że musisz zerwać się z pozycji siedzącej w kierunku wracającej piłki i złapać ja w takiej pozycji, aby (jak zawsze podkreślam) ciało stanowiło dodatkową zasłonę bramki a nogi w tym wypadku wychodzą jako pierwsze - mniej więcej obrazuje to zdjęcie obok. Zmień stronę na prawą i wykonaj po pięć serii dla każdej ze stron. To samo możesz zrobić przyjmując jako pozycję wyjściową pozycję klęczącą. W tej pozycji zwróć szczególną uwagę na to jak rzucasz się na nadchodzącą piłkę. Piłki możesz narzucać sobie na różną wysokość, wysokość kozłem lub bez itd. Wszystko zależy od twoich indywidualnych preferencji. Jednak staraj się urozmaicać. To samo wykonaj dla pozycji bramkarskiej (nogi lekko ugięte w kolanach) oraz dla pozycji stojącej.

A co zrobić jak nie ma muru? Jest to utrudnienie, ale na pewno nie takie, z którym nie moglibyśmy sobie poradzić. Nadal masz możliwości kreatywnego ćwiczenia. Wykonujesz te same sekwencje ćwiczeń, co z murem, ale tym razem piłka stoi nieruchomo. Polecam ją ustawić z lewej lub prawej strony nieco przed sobą. Ćwicząc bez muru – zwracaj większą uwagę na technikę zarówno padu jak i chwytu. Spróbuj także ustawić dwie piłki w odległości około 5-6 metrów od siebie. Stań pomiędzy nimi, ale nie dokładnie w linii, tylko nieco z tyłu. W ten sposób możesz pracować nad pracą nóg i padem: ruszasz do jednej z piłek, kładziesz się na piłkę w odpowiedniej sekwencji: bok kostki, bok kolana, biodro, bark, ręce na piłkę. Jedną ręka na piłkę, druga z boku. Następnie wracasz do środka i atakujesz drugą piłkę. Wykonaj 5 takich serii.
Możesz to ćwiczenie rozwinąć rzucasz piłkę w górę i nieco w przód, wykonując już pełny pad z wybiciem w górę i lądowaniem. Noga, z której się wybijasz niech nada ci power [moc wybicia] (tzw. power step), natomiast ta druga odpowiada za wysokość paraboli, jaka zatoczysz. Jeśli będzie zwisać bezwładnie to ściągnie cię szybko w dół. Natomiast, jeśli podciągniesz ją bliżej brzucha to uzyskasz większą wysokość.


Zapytasz – czy są inne ćwiczenia, które możesz wykonywać sam? Oczywiście. Wymaga to jedynie troszeczkę inwencji i kreatywności. Jako przykład może posłużyć piąstkowanie o mur albo przed siebie. Zwracać wtedy należy uwagę na poprawność techniki, i na to czy osiągasz dobrą wysokość i odległość.

Tych ćwiczeń można wymyślać naprawdę mnóstwo, ja posłużyłem się tylko przykładami, aby pokazać, że nawet będąc samemu można doskonalić technikę bramkarską i to momentami wcale nie gorzej niż z partnerem. Mimo to życzę wam żebyście raczej mogli korzystać z rad doświadczonych trenerów, ale doskonale zdaję sobie sprawę, że w niektórych klubach to dalej nieosiągalne marzenie.

Więc jeśli ktoś zna jakieś ciekawe ćwiczenie pasujące do tematu to bardzo proszę o podzielenie się nim z nami wszystkim, bo przecież jesteśmy tu po to żeby sobie pomagać i uczyć się od siebie nawzajem

Lawrence Fine / tłum. i poprawki Tomasz Biegun

Zastrzegam sobie prawo do powyższego tłumaczenia i jego formy. Zabraniam kopiowania i upowszechniania czegokolwiek bez mojej oficjalnej zgody.

skomentuj


Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Dodał: Kamcio123 | Data: 2015-09-24 11:49:08 | IP: 77.115.40.145
Skorzystałem Bardzo Przydatne!
Dodał: PabloJR | Data: 2015-09-14 16:56:35 | IP: 31.61.137.99
Super przydatny :)
Dodał: TheGreatCech | Data: 2013-01-14 18:28:04 | IP: 46.148.87.91
Ciekawe, ciekawe ;)
Dodał: Oski98 | Data: 2012-09-21 14:08:36 | IP: 178.56.221.129
Ja nie mam murku, kolegom nie chcą mni trenować bo wolą grać meczyka. Więc wymyślm obie sam.
Dodał: Marek H. | Data: 2012-06-21 18:35:28 | IP: 164.127.101.195
Ja zwykle trenuje z kolegami ale jeśli ich nie ma bądź nie mogą to mur dobra :D Nareszcie moge ćwiczyć kiedy chce :P :D
Dodał: Załęcki 1 | Data: 2012-06-09 12:58:15 | IP: 83.21.208.79
Ja mam trening dwa razy w tygodniu to murek bądź scianka poza treningami może mi się przydać
Dodał: adrian222 | Data: 2012-04-24 19:31:06 | IP: 62.244.145.219
Dzęki za ten fajny artykuł.Bardzo fajnie jest to wszystko wytłumaczone
Dodał: Misiek 22 | Data: 2012-01-14 16:12:38 | IP: 78.154.71.138
Ja właśnie szukam kogoś zeby z nim potrenować rez jasna jakiś trener bo moja przygoda z futsalem trwa 5 miesięcy a chcę być lepszy wiadoma rzecz.
Dodał: Hocyk | Data: 2011-02-08 10:09:04 | IP: 79.188.237.42
Dobry artykuł,ja trenuje w dzień dzień czy to trenuje nogi,refleks czy tam inne
Dodał: tornadog1 | Data: 2011-01-04 14:10:23 | IP: 83.27.252.92
Dobry artykuł ja trenuje przeważnie sam ale to na pewno mi się przyda dzięki.
Dodał: GKS_WŁOSZAKOWICE | Data: 2010-12-25 13:56:37 | IP: 83.23.141.107
Ja sobie nawet zima tak trenuje. PZDR
Dodał: Miodek nr. 1 | Data: 2010-10-15 15:14:55 | IP: 188.33.55.110
Mam szczęśćcie bo nasz klub trenuje były reprezentant Polski- Piotr Czachowski. Dla mnie i innego bramkarza robi oddzielne treningi bramkarskie.
Dodał: Kamil Berenhard | Data: 2010-09-04 11:27:29 | IP: 78.154.91.24
Dobry artykuł
Dodał: Yassine | Data: 2010-04-18 15:26:52 | IP: 83.20.79.89
Bardzo dobry artykuł;)
Dodał: kamil98 | Data: 2009-11-15 15:21:15 | IP: 91.189.0.206
Ja mam taa propozycje...
kopiesz wysoko pilke i poznej starasz sie dokladnie ustawic by pozniej ja dokladnie poprawnie zlapac lub rowniez wysoko podrzucasz sobie pilke i w czasie jej lotu robisz jak najwieksza ilosc cwiczen np. 2 pompki ,10 podskoków itd.
Dodał: KamilJ89 | Data: 2009-10-23 11:49:25 | IP: 89.228.86.179
Bardzo ciekawy artykuł, zgadzam się z tym, że inwencja i kreatywność jest bardzo potrzebna. Pozdrawiam
Dodał: BRAMKARZ 007 | Data: 2009-10-19 20:51:03 | IP: 83.26.166.38
Na pewno mi się to przyda sam dopiero zacząłem grać w klubie trenera mamy dobrego i doświadczonego ale niestety nie dla bramkarzy... partnera też raczej żadnego nie znajdę ale ścianę na pewno :) dobrze że znalazłem tą stronę
Dodał: jan | Data: 2009-10-19 10:05:31 | IP: 83.23.235.13
dobry artykuł ale ja nie mam mury ja mieszkam na wiohah
Dodał: champion_pionki | Data: 2009-07-16 11:04:55 | IP: 192.168.103.99
zarobisty artykul ja dopeiro od niedawna zaczolem trenowac z trenerem ale szukalem takich cwiczen zeby potrenowac troche samemu bo teraz mamy przerwe dzieki !!! ;)
Dodał: bramkarz94 | Data: 2009-03-01 22:08:03 | IP: 83.25.23.15
NO bardzo fajny artykuł
Copyright © 2009 by goalkeeper.pl
All rights reserved